محل تبلیغات شما

اطلاع رسانی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز جمعه در تشریح جزئیات شهادت سردار سلیمانی گفت: حدود ساعت یک بامداد امروز جمعه دو خودرو که در حال انتقال شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرودگاه بغداد به سمت شهر بودند هدف حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفتند.

ایرج مسجدی در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که در این حمله تروریستی تمام سرنشینان که ۱۰ نفر از همراهان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بودند به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: هماهنگی های لازم برای انتقال پیکر پاک شهدا به جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است و در اسرع وقت این کار را انجام می دهیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد اظهار کرد: مقام ها، شخصیت ها و اقشار مختلف مردم عراق از همان نخستین دقایق اطلاع از شهادت این دو سردار سپاه اسلام در تماسبا ما از این اتفاق بسیار اندوهگین هستند.
مسجدی گفت که با وجود تعطیلات امروز جمعه بسیاری از مردم عراق ناراحت هستند و تسلیت می گویند.
وی ادامه داد: مقام ها، شخصیت های مختلف ی، مذهبی، فرهنگی و مردم عراق از بامداد تاکنون همچنان ابراز همدردی می کنند چون سردار سلیمانی شخصیت شناخته ای شده برای مسوولان و مردم عراق بود.

صبح امروز جمعه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.
بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.
در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت الله ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
وزارت  امور خارجه هم با صدور بیانیه ای این اقدام تروریستی رژیم‌ آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی اعلام شد.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم با تسلیت شهادت غرورآفرین سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پرافتخار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: از ساعاتی دیگر جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو سردار سلیمانی در بغداد که منجر به شهادت ایشان شد، برگزار می‌شود.

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و ت خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گفت: این کمیسیون امروز به بررسی سانحه پیش آمده برای هواپیمای اوکراینی و به دنبال آن سقوط این هواپیما و درگذشت 176 سرنشین آن می‌پردازد.

وی افزود: در پی مأموریت آقای لاریجانی رئیس مجلس، به کمیسیون امنیت ملی برای بررسی چگونگی سقوط هواپیمای اوکراینی، کمیسیون امنیت ملی امروز با تغییر دستور خود به بررسی این حادثه، با حضور سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه، مسئولانی از تیم بازرسی ستاد‌کل نیروهای مسلح، هواپیمایی کشوری، وزارت دفاع، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و ستاد‌کل نیروهای مسلح می‌پردازند.

موقعیت به قدری حساس بود که اگر ثانیه ای زودتر بمب‌ها را رها می‌کردیم امکان داشت که بمب‌ها اشتباهی روی نیروهای خودی فرود آید که آن وقت خسارت جبران ناپذیری وارد می‌شد.

سرتیپ خلبان جعفر عمادی از جمله پیشکسوتان نیروی هوای ارتش است که در عملیات‌های متعدد هوایی حضور داشته است. او در خاطره‌ای  از عملیات هوایی کربلای ۵» روایت می‌کند:

دی ماه سال ۱۳۶۵ روزهای پایانی خود را سپری می‌کرد و عملیات کربلای ۵ توسط رزمندگان غیور ایران آغاز شده بود. در این عملیات به نیروی هوایی مأموریت داده شده بود مواضع دشمن را در شلمچه بمباران کند. خیلی سریع کار طراحی حملات هوایی به خط مقدم دشمن در شلمچه آغاز شد و مقرر شد این منطقه از ارتفاع بالا بمباران شود.

مأموریت شکستن دیوار صوتی

یکی از دلایلی که تصمیم گرفته شد بمباران از ارتفاع بالا انجام شود، شکستن دیوار صوتی توسط بمب بود، بدین شکل که وقتی از ارتفاع بالا بمب‌ها رها می‌شدند، علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگین به دشمن به علت سرعت گرفتن، بمب دیوار صوتی را می‌شکست و باعث ایجاد رعب و وحشت در دل صدامیان می‌شد. مقرر شده بود تمامی جنگنده‌های حاضر در عملیات در پایگاه شکاری امیدیه جمع شوند و حملات به صورت متمرکز از این پایگاه صورت پذیرد .

چهار فروند از بندرعباس به پرواز درآمدیم

بلافاصله بعد از ابلاغ دستور با چهار فروند فانتوم از پایگاه بندرعباس عازم پایگاه امیدیه شدیم و ساعتی بعد در آن جا به زمین نشستیم. همزمان با آمدن هواپیماهای دیگر به پایگاه امیدیه ، آن جا شکل خاصی پیدا کرده بود. حضور پرتعداد شکاری بمب افکن‌های نیروی هوایی نشان از ضربه هولناکی بود که می‌خواست بر نیروهای عراقی وارد شود. قرار بر این بود که ما به صورت فرمیشن‌های   چهار فروندی به پرواز درآییم. که من نیز قرار بود به عنوان لیدر یک دسته چهار فروندی عملیات را انجام دهم. در این پرواز کابین عقب من شهید ناصر انقطاع» بود که یکی از خلبانان جوان و باهوش نیروی هوایی بود که چند ماه بعد در یک پرواز برون مرزی هدف قرار گرفت و به شهادت رسید. شماره دو پرواز هم سرلشکر خلبان شهید حسین دلحامد» بود.

پرواز در ارتفاع بالا تهدیدی بزرگ

پرواز در ارتفاع بالا خیال ما را از پدافند راحت می‌کرد و ما می‌توانستیم در برابر موشک‌های شلیک شده دشمن عکس العمل نشان دهیم و از آن فرار کنیم ولی مشکل بزرگ ما هواپیماهای شکاری دشمن بود. هواپیماهای میراژ» در آن زمان یک تهدید بزرگ محسوب می‌شد چه بسا با پرواز ما هواپیماهای آنان نیز به پرواز درمی‌آمدند و چون جنگنده‌های ما سنگین بودند، هدف مناسبی برای هواپیماهای دشمن محسوب می‌شدیم. برای حل این مشکل باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد. پس از بحث و تبادل نظر سرانجام به این نتیجه رسیدیم که هر دو فرمیشن توسط دو فروند هواپیمای اف ۱۴» اسکورت شوند. با بودن اف ۱۴ در کنار ما، دیگر مشکلی احساس نمی‌کردیم چون همگی می‌دانستیم که خلبانان عراقی تا چه اندازه از هواپیماهای اف ۱۴ هراس دارند.

رأس ساعت به پرواز درآمدیم

فردا صبح راس ساعت مقرر تمامی فانتوم‌ها هر کدام مجهز به ۴ تیر بمب سنگین با صدای غرش سهمگینی که نشان از خشم ملت ایران بود، از باند پروازی امیدیه به پرواز درآمدیم. بلافاصله بعد از پرواز شروع به اوج گیری کردیم و ارتفاع خود را به مرور افزایش دادیم تا اینکه به حدود ۳۳۰۰۰ پایی رسیدیم. در همین لحظه شکاری‌های اف ۱۴ نیز با کد حضور خود را در منطقه اعلام کردند. چند ثانیه بعد اف ۱۴ ها را دیدم که هر کدام در یک سمت فرمیشن جای گرفتند. با حضور اف ۱۴ ها دلگرمی خاصی گرفته بودیم چون آنها می‌توانستند با رادار قدرتمند خود هر گونه تهدید هوایی را از کیلومترها دورتر شناسایی و آن را هدف قرار دهند.

دقایقی بیشتر نگذشته بود که رادار به ما هشدار داد که چهار فروند هواپیمای میراژ دشمن به سمت شما می‌آیند و در حال حاضر با شما ۶۰ مایل فاصله دارند. ثانیه هایی بعد هواپیماهای اف ۱۴ به من اطلاع دادند که دو فروند از سمت راست و دو فروند از سمت چپ به ما نزدیک می‌شوند. همزمان دیدم که اف ۱۴ ها در حال جدا شدن از ما هستند و کاملا خود را آماده درگیری می‌کردند.

آغاز درگیری در آسمان

با توجه به توجیهات قبل از پرواز قرار بود اگر با هواپیماهای دشمن روبرو شدیم تا ۲۰ مایلی آنها ادامه بدهیم و در صورت درگیر نشدن اف ۱۴ ها، ماموریت را کنسل کنیم. روی همین اصل منتظر بودم که اگر اف ۱۴ ها اقدام به شلیک موشک نکردند ماموریت را کنسل اعلام کنم چون هواپیماهای ما سنگین بود و یک طعمه خوب برای جنگنده‌های دشمن محسوب می‌شدیم. تمام حواسم به نشانگرهای رادار بود که مبادا هواپیماهای دشمن تغییر سمت دهند و برای ما خطری ایجاد کنند.

چیزی نمانده بود که به ۲۰ مایلی هدف برسیم که یکی از اف ۱۴ها اقدام به شلیک موشک کرد. موشک مرگبار فنیکس» از زیر اف۱۴ رها شد و لحظاتی بعد در رادار دیدم که موشک با یکی از هواپیماهای دشمن برخورد کرد. همه از هدف قرار گرفتن هواپیمای دشمن خوشحال بودیم که ناگهان اف۱۴ دوم با حالت اضطراب اعلام کرد که مورد اصابت موشک قرار گرفته است و نمی‌تواند هواپیما را کنترل کند.

همه سردرگم بودیم که چه باید بکنیم یک نفس عیق کشیدم و بلافاصله روی رادار با خلبان اف ۱۴ تماس گرفتم و گفتم که موقعیت شما دقیقا روی نوار مرزی است اگر حالا اقدام به اجکت» (خروج) نمایی هم نیروهای خودی هم نیروهای دشمن به سمتت شلیک می‌کنند ، به سمت شرق گردش کن و تا می‌توانی ادامه بده و سعی کن در سمت ۹۰ درجه که نزدیکی‌های امیدیه می‌شود اجکت کن . خلبان اف ۱۴ بلافاصله گردش کرد به سمت ۹۰ درجه و از منطقه درگیری دور شدند .

هدف را به سختی بمباران کردیم

چون قرار بود از ارتفاع بالا بمب‌ها را پرتاب کنیم، باید چند کیلومتر قبل از هدف این کار را انجام می‌دادیم تا بمب‌ها درست روی هدف فرود آیند. با هماهنگی با شماره دو پرواز چون حدود ۳۰ ثانیه تا رسیدن به نقطه پرتاب باقی مانده بود تصمیم گرفتیم که ادامه دهیم موقعیت بقدری حساس بود که اگر ثانیه ای زودتر بمب‌ها را رها می‌کردیم امکان داشت که بمب‌ها اشتباهی روی نیروهای خودی فرود آید که آن وقت خسارت جبران ناپذیری وارد می‌شد.

از طرفی هر آن امکان داشت شکاری‌های دشمن بازگردند. پس بلافاصله با علامت دست اشاره کردم که سرعت را افزایش می‌دهیم. خوشبختانه بدون هیچ مشکلی به نقطه پرتاب رسیدیم و همگی بمب‌های خود را که نشانه خشم ملت ایران بود بر سر صدامیان ریختیم و بلافاصله به سمت خاک خودمان گردش کردیم. در رادار یکی از اف ۱۴» ها را می‌دیدیم که شجاعانه در حال پاسداری از آسمان و اسکورت ما بود. دقایقی بعد از انجام مأموریت، همگی به سلامت در پایگاه فرود آمدیم .

با بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدیم تمامی بمب‌ها دقیقا بروری هدف اصابت کرده و ضربات سنگینی بر پیکره نیروهای دشمن وارد شده است.

یک رومه سوری از سفر هیأت بلند پایه این کشور به ریاست نخست وزیر سوریه به تهران خبر داد.

رومه الوطن سوریه گزارش داد که قرار است یک هیأت بلند پایه سوری به ریاست عماد خمیس نخست وزیر این کشور طی امروز به تهران سفر کند.

قرار است اعضای این هیأت بلند پایه سوری با مسئولان ایرانی در خصوص روابط دو جانبه و تلاش برای تقویت آن در تمام زمینه ها رایزنی کنند.

آخرین تحولات منطقه و جهان نیز در جریان این نشست ها میان مسئولان سوری و ایرانی بررسی خواهد شد.

بر اساس گزارش این رومه، ولید المعلم وزیر خارجه و علی عبدالله ایوب وزیر دفاع سوریه نیز در این هیأت حضور دارند.

رومه الوطن گزارش داد که منابع آگاه اعلام کرده اند مسأله به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی و پاسخ موشکی ایران به این عملیات نیز بررسی خواهد شد.

سه ماه قبل یک زن جوان به نام سپیده به پلیس آگاهی تهران رفت و پرده از سرنوشت تکان دهنده خودش برداشت.

سپیده از راننده  یک پژوپرشیا شکایت کرد و گفت: دیروز به عنوان مسافر در حوالی متروی پایانه مسافربری جنوب سوار یک پژو پرشیا شدم تا به محل کارم بروم. اما راننده که مرد ۳۵ ساله ای بود مرا به سمت جاده حسن آباد قم برد.او می خواست مرا آزار دهد که مقاومت کردم و او مرا به شدت کتک زد.او حتی مرا تهدید به مرگ کرد ولی من به سختی توانستم خودم را از شیشه ماشین به بیرون پرت کنم.همان زمان چند راننده خودروی عبوری به کمکم آمدند و مرا به بیمارستان منتقل کردند.

وی در تجسس های پلیسی نشانی های راننده جوان را به پلیس ارائه داد و پلیس در نخستین گام از تحقیقات تصویر چندین متهم سابقه‌دار را به سپیده نشان داد تا این که زن جوان ‌توانست یکی از آن ها را به نام سعید شناسایی کند. سعید چندین سابقه دعوا و درگیری در پرونده اش داشت و مدتی قبل از زندان آزاد شده بود. با اطلاعاتی که زن جوان به پلیس داد سعید ردیابی و بازداشت شد اما ادعا کرد دست به آدم‌ربایی نزده است. در حالی که تحقیقات درباره این پرونده ادامه داشت، سه زن دیگر نیز که در پژوی دودی مرد شیطان‌صفت به تله افتاده بودند شکایت های مشابهی را به پلیس ارائه دادند و در مواجهه حضوری سعید را شناسایی کردند.

آن ها گفتند: ما به عنوان مسافر در حوالی متروی پایانه مسافربری جنوب سوار پژو پرشیا شدیم اما راننده ما را به حوالی جاده قم برد و آن جا آزارمان داد. با تکمیل تحقیقات پلیسی، پرونده برای رسیدگی به اتهام آدم ربایی و آزار چهار زن جوان به شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا راننده شیطان صفت به زودی محاکمه شود.

به علت طغیان رودخانه جگین و رودخانه گابریک ۵ روستای شهرستان جاسک تخلیه شده است.

فرماندار شهرستان جاسک گفت: این روستاها حصار، هنگستان، سورگلم، دیول و گنجک است.

محمد رادمهر افزود: این ۵ روستا هزار نفر جمعیت دارند که به نقاط امن انتقال داده شده اند.

خوشبختانه با همکاری مردم خسارت جانی نداشته ایم، اما در حال ارزیابی خسارت بارندگی هستیم.

وی گفت: در حال حاضر آب رودخانه جگین با حجم بالا در حال جریان است.

از دیروز تاکنون ۹ روستای شهرستان جاسک به دلیل سیل تخلیه شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: ۳۲۴ هزار و ۹۸۳ قطعه کارت ملی هوشمند تولید داخل صادر و به مردم تحویل داده شده است.

سیف الله ابو ترابی روز یکشنبه افزود:  ۵۵ میلیون و ۸۷ هزار و ۸۹۰ نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام کارت هوشمند ملی را انجام داده‌اند که برای ۴۶ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۵۷۲ نفر کارت ملی صادر شده و ۴۵ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۴۳۳ نفر کارت خود را دریافت کرده‌اند.

وی درمورد علت تاخیر و طولانی شدن زمان صدور کارت هوشمند ملی نیز گفت: تاخیر بیش از یک و نیم سال را در این باره می‌پذیریم؛ از اسفند سال ۹۶ با مشکل تامین بدنه کارت مواجه شده‌ایم و از آغاز سال ۹۷ با شرکت‌های متولی که چاپخانه دولتی متولی تامین و تولید آن است، وارد مذاکره شدیم و تلاش‌ها آغاز و قرار شد که بدنه کارت ایرانی مشابه خارجی باشد، آزمایشات طولانی انجام شد و در آغاز نیمه اول امسال شاهد تولید ۳۲۴ هزار و ۹۸۳ کارت تولید داخل بودیم که به ما تحویل داده شد و آن را به مردم دادیم.

ابوترابی تاکید کرد: این کارت مشابه نمونه خارجی است و تمام نکات ایمنی و فنی در تولید آن رعایت شده است.

وی افزود: چاپخانه دولتی تا پایان سال به ما وعده داد که ۹ میلیون کارت بدهد، اما آنها مشکلاتی دارند و به وعده خود عمل نکردند در حالیکه آمادگی صدور دو میلیون کارت را در ماه ایجاد کردیم.

ابوترابی گفت: جمعیت ۸۸.۸۸ درصدی واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی تکمیل ثبت‌نام انجام داده‌اند و این میزان از جمعیت ۶۲ میلیون نفری است که واجد شرایط هستند.

صدور کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد، از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و بر اساس هدف گذاری ها، قرار بود این کارت تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود.

همچنین کارت هوشمند ملی مهمترین کارت هویتی افراد است و افراد باید برای دریافت این کارت، خودشان باید به مراکز اعلام شده مراجعه کنند زیرا اثر انگشت آنها به منظور احراز هویت اخذ می‌شود. همچنین در این کارت‌ها امضای الکترونیکی نیز درنظر گرفته شده است که باید توسط خود افراد ثبت شود.

مدیرعامل سایپا گفت: هفته گذشته و ۱۰ روز زودتر از وعده داده شده، تولید خودرو پراید۱۳۲ متوقف شد و مطابق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند.

سیدجواد سلیمانی در گردهمایی زنجیره تامین محصول جدید سایپا (رهام) که باحضور مدیران عامل و فعالان صنایع قطعه‌سازی و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد، افزود: تولید انبوه خودرو رهام در سال آینده، آغاز می‌شود و در فاز نخست، ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه خواهیم کرد.

به گفته وی سایپا طبق برنامه‌ریزی، در سال ۱۴۰۰، حدود ۷۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۰ هزار خودرو رهام تولید خواهد کرد.

وی ادامه داد: دو محصول جدید دیگر در سال آینده و پنج محصول نیز در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهیم کرد تا سبد محصولات سایپا کامل شود.

مدیرعامل سایپا با بیان این مطلب که تمام فرایند طراحی این محصولات توسط محققان و متخصصان فعال در این گروه و بدون دریافت کمک از خارج از کشور اجرا شده است، افزود: دانش فنی طراحی خودرو در گروه سایپا تکمیل شده و ما بدون هرگونه نیاز به خارج، اهداف خود را در این زمینه دنبال می‌کنیم.

سلیمانی با اشاره به هدایت ۹۵ درصد درآمدهای گروه سایپا به چرخه تولید، گفت: با اجرای برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا پایان امسال و همچنین ایجاد انضباط مالی و کنترل هزینه‌های تولید، گروه سایپا سال آینده از زیان خارج شده و وارد مرحله سودآوری خواهد شد.

وی تصریح کرد: در یک‌سال گذشته باوجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، تولید خودرو از روزانه کمتر از ۷۰۰ دستگاه به ۲۰۰۰ دستگاه رسیده که بیانگر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها است.

وی با بیان این‌که سایپا قصد دارد از توانمندی‌های موجود در کشور برای تعمیق داخلی‌سازی محصول رهام استفاده کند، گفت: در حال حاضر حدود ۹۲ درصد از قطعات این خودرو داخلی‌سازی شده و ما آماده هستیم برای ۸ درصد باقیمانده، زمینه لازم را برای تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در تولید گیربکس اتوماتیک شد و گفت: سایپا آماده‌ مشارکت در اجرای این پروژه مهم برای صنعت خودرو کشور است.

سلیمانی از داخلی‌سازی قطعات انژکتور و کیسه ایمنی هوا (ایربگ) نیز خبرداد و افزود: خوشبختانه این دو قطعه جزو مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قطعات بودند که توانستیم با همکاری طرف‌های ایرانی، تولید آن‌ها را نهایی کنیم.

وی گفت: تولید قطعات باکیفیت و برخوردار از قیمت رقابتی اولویت مهم سایپا در همکاری با قطعه‌سازان و شرکت‌های داخلی محسوب می‌شود.

رابرت والاس وزیر دفاع انگلیس امروز (یکشنبه) در گفت وگویی تصریح کرد که آمریکا نقش رهبری خود در جهان را از دست داده و از این پس دولت انگلیس باید آماده ورود به جنگ‌ها بدون اتکا به آمریکا باشد.

به نوشته وبگاه شبکه اس بی اس نیوز، او به رومه ساندی تایمز گفت: عقب‌نشینی رو به افزایش آمریکا از رهبری جهان تحت زمامداری دونالد ترامپ به این معناست که بریتانیا نیاز به بازبینی در پیش‌فرض‌های برنامه دفاعی خود دارد.»

او گفت از اینکه آمریکا رهبری جهان را از دست بدهد نگران است و چنین احتمالی موجب شده تا شب‌ها را بیدار بماند و افزود: این اتفاق برای جهان و برای ما بسیار ناگوار است. ما برای بدترین سناریو برنامه‌ریزی می‌کنیم و امیدواریم بهترین اتفاق بیفتد.»

وزیر دفاع انگلیس ادامه داد: انگلیس باید در برنامه دفاعی خود بازبینی کرده و به قابلیت‌های نویت دست یابد تا کمتر در درگیری‌های پیش رو به آمریکا متکی باشد.

رابرت والاس افزود: آمریکا سال گذشته از سوریه عقب‌نشینی کرد و در خصوص عراق نیز می‌گوید که ناتو باید وظیفه خود به دست بگیرد و بیش از پیش در خاورمیانه باشد.»

او در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت که بر خلاف سال ۲۰۱۰ که دولت انگلیس گمان می‌کرد همواره جزئی از ائتلاف با آمریکا خواهد ماند اما در حقیت لندن دیگر نمی‌تواند چنین عقیده‌ای داشته باشد.

وزیر دفاع انگلیس همچنین اذعان کرد که ارتش این کشور تا حد بسیار زیادی به پوشش هوایی آمریکا و اصول جنگال و شناسایی این کشور وابسته است و نیاز دارد تا خود را نوسازی کند.

در این راستا رومه دیلی میل در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ در گزارشی به وضعیت نیروی هوایی انگلیس پرداخت و نوشت که نیروی هوایی انگلیس ۴۳ درصد از تعداد جنگنده‌های خود را که در سال ۲۰۰۷ به ۲۱۰ فروند می‌رسید، از دست داده است و این نیرو در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد.

علی ربیعی با تأکید بر اینکه ایران هیچ توصیه‌ای به اقدام نیابتی علیه آمریکا به کسی نکرده‌ است، گفت: آمریکایی‌ها به‌واسطه‌های مختلف نگرانی‌های خود را در این باره به ما می‌گویند.

علی ربیعی سخنگوی دولت در گفت‌وگو با فارس در مورد ترس آمریکایی‌ها از انتقام گروه‌های مقاومت در منطقه، گفت: آمریکایی‌ها به‌واسطه‌های مختلف نگرانی های خود را به ما می گویند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها کاری کردند که فکر نمی‌کردند این قدر نگرانی به بار آورد. من یک روز سخنرانی سردار سلیمانی را گوش می کردم که گفت ترامپ قمارباز» فکر کردم به خاطر اینکه او در بحث قمارخانه فعالیت اقتصادی دارد، سردار سلیمانی از این لقب استفاده کرده است، اما ترامپ در روابط بین‌الملل هم به مانند یک قمارباز بازی می‌کند و منافع و مصلحت آمریکا را به قمار گذاشته است. این قماربازها یک زمان هرچه دارند رو می آورند و تصور حرکت دیگر را ندارند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: امروز آمریکایی‌ها در مورد نیروهایی که در منطقه هستند نگرانی‌هایی دارند. من اعلام می‌کنم هیچ توصیه ای به اقدام نیابتی به هیچکس نکرده‌ایم.

ربیعی تاکید کرد: ما همیشه شفاف و واضح مثل همین عملیاتی که در عین الاسد انجام دادیم، مثل زدن پهپاد و توقیف کشتی آنها را اعلام کردیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هر اقدامی که انجام دهیم اعلام می‌کنیم و هیچ توصیه به هیچکس نیز انجام نداده‌ایم، اما به نظر من اگر آمریکا می‌خواهد نگرانی‌اش را برطرف کند می‌تواند با خروج از منطقه پیامی به کشورهای منطقه دهد.